Prismodtagere

200116-vk-20-42

De 3 censorers begrundelser for valg af prismodtagerne og deres kunst:

1. PRIS – ”Pennen”, akryl på lærred (side 62/63 i katalog)

200116-vk-20-41

Pernille Pedersen er en autodidakt maler og tegner, der er optaget af den dobbelttydige fortælling i sine motivvalg. Hendes formidable evne til at gengive en kulturpersonlighed, som vi alle straks genkender og i samme moment fortolke en dobbelthed i personligheden, er gribende og overraskende. Pernille Pedersen fortæller om sine billeder: ” Vi ser umiddelbart én side af vores medmennesker. Men bagved gemmer sig så meget andet, som vi ikke får øje på, med mindre vi giver os tid til at lære hinanden at kende”.

2. PRIS – “Life on the internet”, blandform (side 22/23 i katalog) 

200116-vk-20-39

”Live on the Internet”, er et protestbroderi af Eva mm Engelhart, som er textilkunstner. Ikke kun dette værk belønnes med 2. prisen, men hele kunstneres tankesæt. De udvalgte værker viser både humor og en skæv vinkel, som giver beskuernes mulighed for at reflektere over deres hverdag i den teknologiske verden. Titlen på ét af værkerne ”Ragelse jeg engang troede var sandt” skaber dialogen til begreber som fx ”Fake News”.

3. PRIS – ”Clowns n’ Guns”, pastelkridt (side 68/69 i katalog)

200116-vk-20-38

Silja Salmistu er født i Estland, men har siden 1997 boet i Danmark. Hun har en kunstmaleruddannelse fra Tartu University i 1994. Silja Salmistu arbejder med tørpastel og udtrykker sig i impressionistiske stillebens scenarier med drabelige motivvalg. Begge de to værker i denne udstilling refererer til historiske begivenheder. ”Clowns n’ Guns” refererer til samtidens masseskyderier, og til de store pengemængder der er i omløb i den sammenhæng i våbenindustrien.

PLAKAT – ”Evighed”, fotografisk mixed media (side 74/75 i katalog)

200116-vk-20-37

Cecilia Thomsen er oprindeligt bygningskonstruktør, men har herefter taget en master i kunst og design fra Berliner Technische Kunsthochschule. Værket har slagkraft via motivvalget, der er vidt åbent for fortolkning. Censorerne pejler ind i fremtiden med dette åbenlyse valg: At pege på et fotografisk mixed mediaværk.